Dag 14, Storm in de boomhut

24 juli 2019 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Tja……nu moet ik de juiste woorden vinden om te omschrijven hoe onze 2e nacht in de boomhut was. Maar voordat ik hieraan begin wil ik even vermelden dat Chris, de eigenaar van de boomhut, verschrikkelijk goed kan bouwen! Xander wilde hem al adopteren als 3e opa. Dus dat zegt wat....

En dan nu de nacht die we achter de rug hebben. We hebben allemaal nauwelijks een oog dichtgedaan. Het waaide ontzettend hard waardoor de bomen in en tussen de boomhut heen en weer deinden. De grote boom middenin de boomhut is rondom afgeschermd met ramen. Hierdoor konden we zien dat de ruimte rondom de boom benut werd door de heen en weer slingerende boom. Ik kan je vertellen dat het zeker geen dunne boom was. De takken sloegen tegen de daken en een aantal keren schudde de boomhut licht. Het kraken van het hout waarmee de boomhut gemaakt was klonk ons zeker niet als muziek in de oren.

Het enorme lawaai van de keiharde wind zorgde ervoor dat we een hele onrustige nacht hebben gehad. En ik kan je wel vertellen dat de nacht dan erg lang is. Het klonk alsof er niets meer overeind stond in de tuin.

Zo’n enorm harde wind hebben wij nog nooit meegemaakt. De vuurhaarden zijn gelukkig niet uitbereid en gelukkig is er ook niet één ontstaan.

We hebben nu wel een beeld gekregen wat het vuur doet op het moment dat er zo’n enorm harde wind waait…. We hopen stilletjes dat de ‘brand-breakers’ voldoende zijn om het vuur tegen te houden.

Bij daglicht zagen we dat buiten alles nog op z’n plek stond maar de binnenkant van de boomhut wel voorzien was van een laagje zand….

Na een rustig ontbijt hebben we, in de nog steeds harde wind, de auto gepakt en zijn naar het huis van Chris en Magda gereden.

Chris stond buiten naar een hoge boom te kijken omdat er een tak deels was afgebroken. Hij vroeg ons direct of we de nacht overleefd hadden. Volgens hem was de wind van afgelopen nacht heftig, maar er zijn een paar dagen/ nachten geweest dat het nog erger was…. Hij was er aan de ene kant blij met deze harde wind omdat dit betekent dat er vanaf september regen komt. En dat willen ze wel heel graag omdat het al tijden erg droog is.

Zo zie je maar weer dat zo’n storm ook ergens goed voor is.

Tot aan Johannesburg bleef het hard waaien wat voor ons de nodige aandacht vergde om de auto op de weg te houden.

Het eerste gedeelte van de reis wordt gedomineerd door De Drakensberg, welke de vier na grootste bergketen ter wereld is. Kenmerkend aan deze bergketen zijn de losse bergen waarvan de lagen van elkaar verschillen. Los gesteente, horizontale stenen, verticale stenen en vervolgens de platte top.

De weg slingert door dit mooie landschap waarbij we steeds hogerop komen. Op een hoge pas stoppen we bij hotel-restaurant Klein Zwitserland voor een cappuccino. Hiervandaan heb je een prachtig uitzicht over het noordelijke gedeelte van de Drakensberg. We zijn benieuwd wat we te zien krijgen achter deze pas.

Hadden wij het even helemaal mis toen we de bocht namen!

Voor ons strekte zich een gigantische hoogvlakte uit met diverse stuwdammen. Een Baviaan steekt de straat over om vervolgens snel te verdwijnen in het hoge gras onder de vangrail. Het waait hier enorm wat we niet alleen voelen in de auto maar ook zien aan de woeste golven op het stuwmeer. Een zee doet hier niet voor onder.

Het glooiende landschap op deze hoogvlakte wordt geflankeerd door akkerbouw en veeteelt en, wat ons opvalt, erg weinig bomen. We vragen ons af hoe het hier vroeger er uit gezien moet hebben. Nu domineren in ieder geval de gecultiveerde velden langs deze lange eenzame weg. Pas wanneer we in de buurt zijn van Johannesburg wordt het wat drukken en krijg je het gevoel afgedaald te zijn vanuit de Drakensberg.

In Johannesburg vinden we vrij snel ons hotel voor de komende nacht. We besluiten eerst de auto weg te brengen zodat we daar morgenvroeg niet meer mee zitten. We kunnen achter het hotelbusje aanrijden richting het hotel om het vervolgens mee terug te nemen naar het hotel.

Het valt ons op dat ze in ZA veel op snelheid controleren. Het gaat er echter wel anders aan toe dan in NLD. Hier zitten ze (op klapstoeltjes) in groepjes aan de kant van de weg of zelfs soms in de middenberm met snelheidsmeters voor hun neus. Prachtig op te zien!

Eenmaal terug in het hotel gaan we na een potje kaarten en een heerlijke maaltijd vermoeid ons bed in bed. Morgen gaat om 6:00 uur de wekker.

Onze reis door Zuid- Afrika is daarmee tot een einde gekomen. Een geweldige ervaring in een prachtig land waar de mensen op een ietwat verlegen manier erg vriendelijk zijn. Een land waar de cultuur verschilt van die van ons, maar door haar eigen charmes zoveel meer te bieden heeft.

Wanneer wij elkaar de vraag stellen of we hier nog eens terug willen komen volgt er een unaniem JA.

De focus zal dan meer op de omgeving van de Drakensberg komen te liggen vermoed ik, in combinatie met Kaapstad en Stellenbos.

Zuid-Afrika is in onze ogen een redelijk veilig land om door te reizen mits de ‘veiligheids’ regels in acht worden genomen.

Morgen vliegen we naar Mauritius, waar het op dit moment regent……

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Tineke:
    25 juli 2019
    Het was een nacht, die je normaal alleen in films ziet. 😂