Dag 16, Grand Baie, Mauritius

26 juli 2019 - Grand Baie, Mauritius

Heerlijk relaxt dagje vandaag. Na de toch wel vermoeiende dag van gisteren, tja de wereldreizigers in spé die wij zijn geworden, vonden we dat we een rustige dag moesten nemen om even te acclimatiseren.

Mauritius verschilt, voor zo ver we nu kunnen oordelen, zo veel van Zuid-Afrika.

Om te beginnen is de temperatuur vele malen hoger, maar zo droog als het in ZA was zo vochtig is de lucht hier. Nu heeft het hier dan ook geregend afgelopen tijd, maar het is een heel groen eiland in tegenstelling tot het ‘bruine’ dorre gras van ZA.

Ook de geuren zijn hier anders. Laat ik het proberen te omschrijven. In de ochtend ruik je frisse lucht die het beste overeenkomt met onze dauw geur. Wanneer je daar warme wind doorheen mengt met een ietwat zilte geur kom ik heel dichtbij de geur vermoed ik. (Ik schrijf dit op terwijl ik bij het zwembad lig met het restaurant en de geur van versgebakken gamba’s op de achtergrond)

Gedurende dag is het een mengeling van warmte, fruit, kruiden in een fris tropisch jasje met een vleugje zout. (Hmmmm, ik denk dat ik hier een gerecht voor ga maken als ik thuis ben.

Iets van gestoomde vis met gebakken banaan met ananas en kokos maar een stukje geroosterd vlees met een licht kruidige saus en mango of ananas zou ook heel goed kunnen)

Na een heerlijk ontbijt, om 9:00 uur hebben we de kids maar gewekt omdat je tot 10:00 uur kan ontbijten, zijn we bij de pool gaan relaxen. Uiteraard eerst het naar het strand gelopen. Een azuurblauwe zee lacht ons tegemoet maar de stevige wind die er nu waait zorgt ervoor dat we toch geen duik nemen. Overigens had dit best gekund want het water is lekker warm, heel anders dan het water in het zwembad. Deze is ‘kouder’ dan de zee.

De zon wordt afgewisseld door wolkjes wat voor een welkome afkoeling zorgt. Zo nu en dan komt er wat nevel op ons neer, maar de continue hoge luchtvochtigheid voelt onze huid al snel klam aan.

Gisteren op het vliegveld kregen wij een envelop overhandigd, afkomstig van Sari, de reisleider van Mauri-Tours. Hij vroeg ons om 12:00 uur af te spreken in het hotel om een aantal zaken door te nemen. Vlak voor zijn komst sms-te hij nog even om aan te geven dat we hem niet moesten vergeten. In het gesprek vroeg hij of alles naar wens was geweest gedurende de reis maar ook naar de transfer en het ontvangst in het hotel. Daarna namen we de gegevens door van de terugreis en hoe laat we opgehaald zouden worden. Keurig allemaal.

Sari praatte ons bij over het eiland en vroeg of we interesse hadden in excursies. Nu moeten wij heel eerlijk bekennen dat een begeleide tour ons als muziek in de oren klonk na 2 weken zelf reisgids te zijn geweest. Uiteindelijk hebben we 2 excursies uitgezocht; Morgen gaan we een hele dag met privéchauffeur/ gids naar de zuidwestkust van Mauritius en een bezoek aan, jaja hoe kan het ook anders, een rum plantage en fabriek. Op de berg krijgen we een typische Mauritiaanse lunch geserveerd.

Maandag gaan we met een boot de zee op en onderweg heel veel snorkelen en Yris Esthelle ’s big dream, zwemmen met dolfijnen. Ook deze trip is inclusief een Mauritiaanse lunch. We zijn benieuwd!

Nu lopen veel mensen hier langs de weg dus besloten wij ook naar het centrum te lopen langs de kant van de weg. Een andere weg is er dan ook niet en op sommige stukken hebben ze een stoep gemaakt.

Onderweg krijgen we bij het zien van een gigantisch bouwwerk het gevoel in een ander land te zijn beland. Plotseling staat er een mega grote tempel aan de kant van de weg, met allerlei beelden en voorzien van erg veel kleuren. Dit verwacht je niet in een straat waar de weg vol gaten zit, de stoep op een omgevallen betonmuurtje lijkt en de pandjes op sommige plekken voorzien zijn van iets dat door moet gaan voor een winkel. Het enige dat maakt dat je het gevoel hebt in India of Suriname te beland zijn is het kruidige eten dat we plotseling ruiken en de sterke geur van banaan.

Na 3,5 km komen we aan in een gezellig centrum met aan de ene kant het strand en aan de andere kant winkeltjes en diverse bars en restaurants. Omdat we met enkel een ontbijtje in onze maag op pad zijn gegaan, besluiten we eerst te gaan lunchen. Echter bij het zien van onze bestelling besluiten we dat dit een vervroegd diner is en sluiten dan ook maar af met een gebakje als dessert. In onze ooghoeken staat de tv aan waar een sportkanaal op staat, cricket wel te verstaan. Cas en Yr vroegen zich of ze zondag ook F1 kunnen kijken in deze bar. Het eten is er in ieder geval prima.

In een zijstraat vinden we allemaal winkeltjes en komen uiteindelijk terecht bij een Bazaar. Hier worden veel lokale producten verkocht. Een plekje waar de toerist gezien wordt en waar Xander, na een stevige onderhandeling die hij helemaal zelf doet, zijn zonnebril voor 200 Roepies minder mee krijgt.

Aan een agent vragen we de weg naar een supermarkt en zien bij aankomst dat dit een mega grote Super U is. De Franse mega supermarkt zoals wij die kennis is niets in vergelijking tot deze megawinkel. Werkelijk alles is er te verkrijgen. We vergapen ons aan alle lekkernijen en moeten ons enorm inhouden om niet met tassen vol de winkel te verlaten. We hebben geen keuken in deze accommodatie alleen een hele kleine koelkast, een magnetron en drinkgerei.

Voor de hoofdingang van de Super U (er zijn er meerdere) hangt er enorm tv-scherm. Hierop is wederom sport te zien. Als ik je vertel dat er heel veel restaurant in deze shopping mall zijn en met een KFC en McD, waar Xander zo naar verlangd, denk ik dat dit de locatie wordt waar we zondag middag F1 gaan kijken.

Inmiddels is het donker en we lopen terug naar de hoofdstraat waar we op zoek gaan naar een bus-stop. Onderweg vergapen we ons aan de prachtige huizen die in de etalage van de makelaar te koop worden aangeboden. Complete maquettes staan hier uitgestald. We waren al verliefd op de boomhut, maar deze huizen van een totaal ander kaliber doen onze harten ook sneller slaan.

Al wachtende bij de bus-stop worden we door meerdere taxi chauffeurs aangesproken met de vraag of zij ons mogen brengen. Eén chauffeur, die een niet al te frisse uitstraling had, bood zelfs aan om ons voor hetzelfde tarief dan de bus, te rijden naar een plek naar keuze. Nu wisten wij nog niet wat dit tarief was maar een ritje met de bus wilden wij graag een keer meemaken. Uiteindelijk betaalden we ongeveer €1,20 voor het ritje met de bus. Maar goed dat we niet met deze taxi zijn meegegaan, want ons gevoel zegt dat een ritje voor deze prijs mogelijk niet hetgeen is dat wij ervan zullen verwachten. In de bus vertelde een vriendelijke mevrouw waar we eruit moesten. Je begrijpt dat we daar blij mee waren aangezien alles lastig te herkennen is in het donker.

Inmiddels zitten we nog steeds bij het zwembad en zijn voorzien van 3 lekkere (mo)cocktails en 1 bier, met op de achtergrond 2 gitaristen en 1 saxofonist die heerlijke ‘diner-muziek’ spelen.

De kaasjes en de wijn moeten nog even wachten, want dit is genieten met hoofdletters!

1. Arthur:
    26 juli 2019
    Jullie hebben het heel mooi. Veel plezier de komende werk.
  2. Kees & Roos:
    26 juli 2019
    Wat ziet dat er top uit! Heel veel plezier.
  3. Opa Bessy:
    26 juli 2019
    Dat ziet er niet verkeerd uit!
  4. Sapna:
    26 juli 2019
    Wat een toffe verhalen schrijf je Amien en wat een mooie reis! Liefs en xxx voor u4.
  5. Opa en oma Nouschka:
    27 juli 2019
    Weer een paar hele mooie verhalen. En niet te vergeten de flogs van Yris. Super leuk. Je moet bij de televisie meid!
    En nu nog zwemmen met de dolfijnen....... Lijkt ons ook erg spannend.
    Veel plezier bij de geboekte excursies. We zijn erg benieuwd.
    Liefs opa en oma