Dag 17 Tour over de westkant van het eiland

27 juli 2019 - Grand Baie, Mauritius

Wat begon als een redelijk zonnige dag werd een geweldige dag met alleen maar regen en mist.

Het is werkelijk niet te geloven maar helaas is het waar. Regen op Mauritius op een plek waar je het niet verwacht!

Keurig op tijd werden we opgehaald door de chauffeur Jean, die ons vertelde dat het aan de westkust regende en vermoedelijk ook in het zuiden van Mauritius. Nu zijn het over het algemeen buien met tussendoor zon. Gewapend met zonnebril en zonnebrandcrème stapten we in een nieuwe Toyota RAV 4. De chauffeur vertelde over de route die we zouden gaan afleggen en de bezienswaardigheden op de route.

Bijna overal langs de weg staat rietsuiker. Dit is het grootste gewas dat hier gekweekt wordt. Een goede 2e en 3e zijn Bananen en Ananas. Hij vroeg of wij wel eens suikerriet hadden geproefd en nadat wij aangegeven hadden dat dit niet het geval was zette hij de auto stil aan de kant van de snelweg. Je moet weten dat het hier heel gewoon is en niemand kijkt er dus van op.

Vervolgens stapten wij uit en liepen we een aantal meters naar de suikerrietplantage. Ondertussen praatte hij ons bij over suikerriet. Zo gaat 1 rietstengel 7 jaar mee, want nadat hij afgesneden wordt komen er vanzelf nieuwe stengels. Na 7 jaar moet het volledig vervangen worden omdat deze uitgeput is en geen bruikbare producten meer levert. Op Mauritius wordt suikerriet voor 3 producten gebruikt; Rum, Suiker en Parfum.

Jean brak een tak af en haalde de buitenste laag er af. Dit doen ze met hun tanden. Wat overblijft is en licht geel stukje tak dat heel vochtig is. Het is de bedoeling dat je op het takje bijt waardoor het sap vrijkomt. Je kunt het nu drinken zoals je door een rietje drinkt. Het is heel erg zoet maar wel erg smaakvol. Daarna boog hij het restant van de tak waardoor er een langwerpige scheur in kwam. Wanneer hij dit boog kwam er een waterachtige vloeistof uit. Wij moesten onze handpalm ophouden waarna hij er het suikerwater in goot dat vrijkwam door het buigen van de tak. Wederom heel zoet, maar minder dan het sap dat vrijkomt wanneer je zelf aan het ‘rietje’ kauwt.

Vervolgens reden we naar een museum waar replica’s werden gemaakt van de eerste schepen die Mauritius aandeden. Aan de muur hing een kopie van de originele bouwtekening. Het origineel hangt overigens in het scheepvaartmuseum in Parijs. Hier lieten ze zien, nou ja eigenlijk was er één dame aan het werk, hoe de replica’s gemaakt werden. De minuscule inrichting wordt hier ook volledig met de hand gemaakt. Het is natuurlijk super toeristisch en je weet dat je zelfs na afdingen nog een flinke prijs betaald maar enfin, het zag er leuk uit. Na uiteraard wat gekocht te hebben reden we door de stad Curepipe waar we door de wijk reden met de duurste woningen. de Prime Minister Pravind Jugnauth woont hier ook. Het viel ons op dat veel van deze huizen ook te leiden hadden onder de weersomstandigheden; gebladerde en grauwe muren.

De volgende stop was een Cashmere winkel. Hier zijn we maar kort binnen geweest want de opdringerigheid spatte ervan af. Ze probeerden me een poncho van €300,- aan te smeren. Later werd het al voor de helft van de prijs en toen we weg liepen riepen ze ‘any price?’ No way dat we hier iets kopen!

Het eiland Mauritius is van oorsprong een vulkanisch eiland dat 13 miljoen jaar geleden is ontstaan. De vulkanen op het eiland werken al niet meer sinds 200.000 jaar, hoewel er 10.000 jaar geleden nog lava uitgestroomd is. Trou aux Cerfs is een vulkaan die we van bovenaf bekijken. We kunnen niet goed de hele vulkaan zien, maar krijgen ondanks de regen en harde wind toch een redelijk beeld van de diepte en begroeiing aan de binnenkant van de krater. Vulkaan heeft een doorsnede van zo’n 350 meter.

Naast de krater staat een weer-informatie toren die waarschuwt wanneer er een orkaan aankomt. Dit is ongeveer 10x per jaar maar vele orkanen blijven op zee en komen niet aan land.

Na een bakje veel te duur bosaardbeitjes gekocht te hebben, deze mensen verdienen ook niet veel, stappen we weer in de auto op weg naar de volgende bezienswaardigheid.

Het valt ons op dat er veel onafgebouwde huizen staan. Jean vertelde ons dat de mensen echt de tijd nemen om een huis te bouwen omdat het voor een hele familie is, waarvan iedere een ‘eigen’ etage of deel van het huis bewoont.

Ik had al eerder geschreven dat we soms het gevoel hadden hier in Azië te zijn. Dit blijkt deels te kloppen want 70% van de inwoners is Hindoe en komt uit India. De overige mensen zijn Moslim of Christen. Je ziet dan ook erg veel tempels langs de kant van de weg. Mauritius wordt dan ook wel ‘Little India’ genoemd. (nou scheelt weer hoef ik daar ook niet meer heen….)

We rijden daarom door naar Ganga Talao, ook wel bekend onder de naam Grand Bassin. Het Grand Bassin is een groot kratermeer dat zich bevindt in het afgelegen berggebied Savanne. Het ligt in het hart van Mauritius op zo’n 550 meter boven de zeespiegel. Hoe diep het meer precies is, is onbekend, maar wordt geschat op ongeveer 18 meter. De Hindoe naam van het meer is het Meer van Ganga. Daarmee wordt verwezen naar de heilige rivier de Ganges in India. In 1972 is er namelijk water van de Ganges vermengd met het water in het meer. Dit is gedaan om het meer een symbolisch verbintenis te geven met de heilige rivier. Daarna is de naam officieel veranderd in Ganga Talao.

Eén keer per jaar in februari reizen alle Hindoe uit Mauritius af naar dit meer voor het feest: de nacht van Shiva. Vele Pelgrims gaan lopend van huis naar deze plek en zijn soms wel 6 dagen onderweg.

Zodra je deze heiligdom binnenkomst staan er 2 enorme beelden; Shiva is een van de belangrijkste goden van India en wordt beschermd door de Cobra. Het andere beeld is van Ganga die beschermd wordt door de leeuw. De 33 hoge beelden zijn van brons gemaakt. Rondom het meer staan diverse tempels gewijd aan de belangrijkste goden. Direct naast het meer staan kleinere beelden en een blauw klein beeld van Shiva. Het verhaal gaat dat Shiva vergiftigd is daardoor blauw is geworden. Eén keer per jaar reizen de Hindoe af naar dit meer om water uit de Ganga Talao over hem heen te gooien aangezien het water een reinigende werking zou hebben.

Wanneer je een tempel van binnen wil bekijken moet je je schoen uit doen. Casper en ik hebben 1 tempel van binnen gezien. Bij de tempel aan het water kreeg je een rode stip en veeg op je voorhoofd. Omdat wij hier alle 4 geen zin in hadden hebben we deze tempel overgeslagen.

Door de vele regen is het water uit de Ganga Talao ver buiten haar oevers getreden. Alle beelden stonden in het water.

Ondanks het slechte weer konden wij de schoonheid (leuke metafoor voor deze reinigende plek) van deze bijzondere plek wel zien. Bij een heldere dag heb je ongetwijfeld een prachtig uitzicht over het meer met de daaromheen liggende tempels. Helaas hielden de vele apen die hier normaal gesproken rondlopen zich verborgen.

Omdat er een theeplantage vlakbij was reed Jean ons daar naar toe zodat we ook dit even konden aanschouwen. Gelukkig konden we een groot gedeelte van het veld zien. De theeplant is door de Fransen naar Mauritius gebracht als sierplant voor in de tuin. Jaren later waren het de Engelsen die besloten de theeplant te gebruiken voor de productie van thee.

Voordat we gingen lunchen reed Jean ons naar een plaatsq yn  15b  waar we, normaal gesproken, een prachtig uitzicht zouden hebben over het gebied met de omliggende bergen en een waterval. Helaas door de regen, de harde wind en de mist konden we niet zien. In het vijvertje kwaakten de kikkers honderduit, maar ook deze waren niet te zien. Kijkend over de reling zagen we water naar beneden storten, maar of dat nu de waterval die hier te zien was of dat het een uitloop was van het vele water dat door de regen naar beneden kwam, dat konden we niet goed beoordelen.

Het waaide zo hard dat de paraplu van Xander bijna over de reling waaide, maar net op tijd konden we pakken.

We kregen een lunch geserveerd in een sfeervolle hut zonder ramen in de bergen. In verband met het slechte weer hadden ze de bamboe rolgordijnen naar beneden gedaan, wat enige bescherming bood tegen de harde wind en de regen. Jammer van het uitzicht maar ach, we konden nu toch niets zien. Maar ook deze plek zal bij goed weer fantastisch uitzicht bieden over het gebied.

Na een 3-gangen lunch reden we door naar het plaatsje Chamarel. Hier staan een Rum distilleerderij waarbij ze op de authentieke manier rum maken. Ze verwerken hier 2 kleuren suikerriet; rood en geel. Door het slechte weer kon er niet geoogst worden waardoor de eerste verwerking van het suikerriet niet zichtbaar was. Gelukkig werd er op een tv het destilleer proces getoond, zodat we toch alles konden zien.

Na de rondleiding was het tijd om te proeven, 9 verschillende soorten rum.

We hebben ze allemaal geproefd (de kids hebben mee genipt) en kwamen tot de ontdekking dat rum niet aan ons besteed is tenzij het verwerkt is door een cocktail (Pina Colada) of eten (flambée). Het was wel erg interessant om het te zien en er is vooral ook veel gelachen. Maar of dat nu komt door de rum kwam….?

Na de rum brachten we een bezoek aan de grootste waterval van het eiland. Gelukkig was deze wel te zien en te horen. Met een huiveringwekkende snelheid donderde het troebele water naar beneden. Normaal gesproken is het water helder maar door het vele water van afgelopen dagen is het erg troebel geworden.

Als laatste stond de 7 kleur zandduinen in de buurt van Chamarel op de planning. Een plek op aarde waar de aarde door een chemische reactie 7 kleuren heeft en waar niks op kan groeien. Prachtige om te zien hoe zo’n kale plek kan ontstaan tussen een hele groene omgeving.  Xander merkte terloops op dat hij vond dat ze boel even hadden kunnen aanharken…..

De 3 enorme schildpadden die daar rondliepen hadden zich verscholen in hun huisje en we gaven ze zeker geen ongelijk.

Redelijk nat en enigszins verkleumd stapten we in de auto voor de anderhalf uur durende terugreis.

Ondanks de regen, de mist en de harde wind was het een fantastische dag die we niet hadden willen missen. Volgens Jean was het vandaag wel heel erg slecht. Normaal is het tussen de buien door droog en heb je goed zicht. Vandaag heeft het onophoudelijk geregend en is de mist niet opgetrokken.

Nou ja, we moeten nog maar eens terug keren om dit bij mooi weer te kunnen zien.