Dag 4; Rijden op een olifant en Evening Game drive Krugerpark

14 juli 2019 - Komatiepoort, Zuid-Afrika

Wederom een schitterende dag!

Dit maal werden we door de wekker gewekt. De zon scheen al volop maar wel aan de frisse kant. Niet zo gek natuurlijk als je bedenkt dat het hier winter is. De toeristen haal je er eenvoudig uit, die lopen in korte broek. De lokale bevolking heeft een dikke jas aan en sommigen zelfs een muts. De nachten zijn hier wel koud en verwarming kennen ze niet. Gelukkig hebben ze voldoende dekens in de huisjes zodat we de nachten warm door komen.

Gisteren hadden we in de planning dat vandaag een relaxte zou worden….

Nu kennen jullie mij wel een beetje, want uiteraard is deze dag ook anders geworden dan gepland. De afternoon game drive (van 16:00 tot 20:00 uur onder begeleiding het Krugerpark in) hadden we al in de planning. De receptioniste heeft dit uitstekend voor ons geregeld. We werden zelfs opgehaald vanaf het park.

Echter het uitstapje naar de olifanten stond niet op de planning, maar dit konden wij niet aan ons voorbij laten gaan. Een bezoekje aan Elephant Wisperer in Hazyview was meer dan de moeite waard. Hier verblijven 5 olifanten die anders door over populatie afgeschoten zouden worden. Een hecht team van verzorgers vertellen je alles over de olifanten en na afloop kun je een rondje rijden op de rug van zo’n prachtig dier.

Wist je dat 2x de voetomtrek de hoogte is van de olifant en de dat Zuid-Afrikaanse olifant groter is dan de olifant in Azië? En dat de oren van de Zuid-Afrikaanse olifant de afbeelding is van het land?

Om 15:30 werden we bij de receptie opgehaald voor de afternoon drive door het Krugerpark. We kregen kleedjes mee omdat, zoals ze zeiden, het erg koud kon worden. Vanaf het moment van vertrek hadden we daar geen beeld bij. Maar gelijk kregen ze! Zodra de zon onder was en we door de lagere gelegen gedeelte reden van het park, waar veelal een opgedroogde rivier lag, was het ontzettend koud. De open jeep bood geen enkele bescherming en het dekentje hielp een beetje.

Maar dan willen jullie natuurlijk nu graag weten welke dieren wij gezien hebben. Of we de big 5 gespot hebben; Olifant, Buffel, Leeuw, Luipaard en Neushoorn.

Op onze 1e Krugerpark middag hebben we hebben de volgende dieren gespot:

Olifant, Wrattenzwijn, Giraf, Gazelle, Waterbok, Buffel, Hyena’s, Nijlpaarden, Krokodillen, Gieren, Zebra’s, Impala’s, Gnoes, Bush Buck (geen Nederlandse naam) Konijnen, Schilpadden en diverse prachtige volgens.

Het viel ons op dat er heel veel jongen te zien waren. De Hyena moeder had zelf een jong van een paar dagen oud bij zich, zo schattig om te zien!

Nadat ze zon eenmaal onder was zagen we veel oogjes in het veld, maar konden niet onderscheiden welke dieren dit waren, ondanks de goede verlichting op de zijkant van de jeep.

De zonsondergang in het Krugerpark verdient toch zeker een aparte vermelding. Boven de heuvels van het Krugerpark is het laatste beetje zon te zien als een prachtige oranje bal. De omgeving krijgt hierdoor een uitzonderlijk mooi beeld en de kleuren zijn werkelijk prachtig. Meerder kleuren domineren de lucht boven het land met de kleur oranje als centraal punt aan de horizon. Binnen enkele minuten is de zon aan de horizon verdwenen en kleurt alles blauw. Niet veel later is het Kruger Park in duisternis gehuld.

Moe, maar voldaan werden we om 20:00 uur weer op het park afgezet. Prachtig om het Krugerpark met het invallen van de duister te mogen beleven.

We besluiten om morgen de hele dag door het park te gaan. Benieuwd welke dieren we dan zullen zien.