Dag 5; Krugerpark

15 juli 2019 - Komatiepoort, Zuid-Afrika

KRUGERPARK

Vanmorgen eerst wat boodschappen gedaan een goede foto camera aangeschaft. Tja, het is werkelijk niet te geloven, het allereerste wat we klaar hebben gelegd voor de vakantie was onze foto camera en wat denk je……Vergeten we die!!! Met schaamrood op mijn kaken typ ik dit. Het is werkelijk niet te geloven maar toch echt waar. Een Zuid Afrikaanse vrouw zei tegen ons; dan is vast met een reden, er was vast iets mis met deze camera. Daar vertrouwen dan maar op 😊

Het is 19:15 en ik zit achter mijn laptop met de geur in mijn neus van een dovende bbq, de ietwat zoete Zuid-Afrikaanse geur en geluiden op de achtergrond van vogels, gebrul van leeuwen en hippo’s. Mijn gezicht is gericht naar het donkere Krugerpark. Het is volle maan en wanneer we de lichten uitdoen op ons terras zie ik de glooien van het Krugerpark voor mij. Het hek van het Krugerpark ligt op nog geen 10 meter bij ons vandaan.

We hebben nu een geweldig huis je op palen aan de grens van het Krugerpark. Rechts van ons loopt de brug over de Crocodile River waar we overheen zijn gekomen nadat we het Krugerpark hebben verlaten. Het huisje staat op palen waardoor je een prachtig uitzicht hebt op het park. De keuken is buiten op de veranda, evenals de eettafel. Binnen staan enkel de bedden, is het toilet en de douche.

De bbq staat beneden voor het huisje, 4 meter voor het Krugerhek. Er staat een picknick tafel, maar vanaf de hoge veranda is het uitzicht werkelijk prachtig.

De receptie attendeerden ons erop geen etenswaren buiten te laten liggen en ramen en deuren goed gesloten te houden. De apen slapen in de nacht, maar in de ochtend komen ze weer tot leven en gaan de huisjes inspecteren. We zullen het beleven.

Maar nu ons fantastische rit door het Krugerpark.

Alle dieren die we gisteravond hebben gezien zagen we vandaag weer en in alle gevallen nog veel beter.

Onze missie voor vandaag; de luipaard en/of Cheata, Giraf, leeuw en natuurlijk de neushoorn.  De Giraf hebben we gisteren ook gezien maar van een enorme afstand.

De luipaard hebben we 2x gespot, de Giraf heel erg vaak en de leeuw in het park een paar keer, maar buiten het park vanaf onze veranda ook!

Je kunt het bijna niet geloven, maar op het moment dat we ons diner aan het voorbereiden waren, Casper beneden het vlees op de bbq en ik boven de tafel aan het dekken (op de veranda met uitzicht op het Krugerpark) zag ik vanuit mijn rechterooghoek de auto’s op de brug stilstaan. Ik keek waarom ze stil stonden en zag dat er 4 leeuwinnen over de brug liepen.

Nu moet je weten dat deze brug de breedte heeft van 1 auto en een leeuw passeren een hele opgave is. De kids zijn naar de hoek van het terrein gelopen om het van dichtbij te bekijken. Er staat een groot hek voor maar de receptioniste gaf aan dat iedereen op flinke afstand moest blijven omdat de leeuwinnen op jacht waren. Ze blijken hier al meerdere weken rond te lopen en hebben als diverse dieren te grazen genomen. De kids besloten, ondanks het hek, weer terug te lopen naar ons huisje om daar vandaan verder te kijken. Het gebrul van de leeuwinnen, het gebrul van de nijlpaarden, de rennende dieren door het water, de vele vogels, de dieren die voor het hek langslopen en de bijzondere geur geeft je het gevoel in een hele bijzondere omgeving te zijn. Puur Afrika als het aan mij ligt.

Nu weer even terug naar onze rit door het Krugerpark.

Misschien omdat het hier winter is (vandaag tussen 25 en 30 graden en weer een strak blauwe lucht) zijn de dieren overdag wat actiever dan in de zomer wanneer de temperatuur vele malen hoger is.

Al vrij snel hadden we dezelfde dieren gespot als de avond ervoor. Het verschil, dat we ze nu in grote kuddes zagen en wederom met veel heel veel jonge.

Het landschap is wisselend. Som hebben de stuiken de overhand, dan het hoge gras en op sommige plekken zijn het de bomen die het landschap domineren.

We kozen de route langs de Sabie River omdat we het vermoeden hadden dat de meeste dieren zich hier ophielden. Er stond niet veel water in de rivier, maar de dieren verzamelden zich hier volop.

De geasfalteerde weg die verscholen door het landschap slingert zorgt ervoor dat je op vele stukken het gevoel hebt helemaal alleen te rijden. Links en rechts van je lopen de dieren rond die niet opkijken van een auto. Sterker nog, ze vinden dat ze voorrang hebben en pakken dat ook. Groot gelijk hebben ze! Tenslotte is de mens hier in hun habitat en is het aan ons om ons aan te passen.

In Zuid- Afrika wordt je van kleins af aan geleerd dat je voor dieren bang moet zijn. Veel Afrikanen zijn dat ook voor honden en katten. Iets dat wij ons moeilijk voor kunnen stellen.

(Nu hoor ik het gebrul van een leeuwin weer met op de achtergrond de vele krekels die voorlopig nog niet klaar zijn met hun serenade. De leeuwinnen zijn hier dus nog steeds in de buurt)

Wanneer er vele auto’s stil staan op de weg weet je dat er een bijzonder dier te zien is. Wij stopten ook de auto en zagen dat iedereen naar de Giraffen aan het kijken waren die rechts van ons aan de kant stonden. Nu hadden we deze inmiddels meerdere keren gezien, maar doorrijden was niet mogelijk. Ineens dook er rechts van ons een luipaard op uit het gras en stak voor onze auto de straat over. Heel kalm en relaxt. Wat een prachtig gracieus dier! Helaas verdween de luipaard tussen de het hoge gras en was het bijzonder moment weer voorbij.

In het Krugerpark zijn er een aantal plekken waar je uit de auto kan. De overnachtingslocatie Skuskuza is daar één van. Hier zijn we even gestopt voor een lunch momentje. Vanaf het terras heb je een prachtig uitzicht en in het de grote souvenirs winkel/ supermarkt hebben ze volop Krugerpark spulletjes. (uiteraard hebben we wat gekocht)

Bij een volgende korte stop, midden in het Krugerpark aan de kant van de weg waar alle dieren ook kunnen komen lag een Bushbuck op een meter afstand van ons. Je merkt dat de dieren aan de mens/ auto gewend is, want wegrennen deed het dier niet.

Opeens is weer er een file op de weg. Een ranger rijdt ons tegemoet en ik vraag wat er te zien is. Hij geeft aan dat er een luipaard te zien is en een kilometer verderop een ‘lionesse with cubs’. We besluiten te wachten. Inmiddels is het een chaos op de weg. Het beest ligt aan onze kant van de weg maar de tegenliggers rijden nu ook aan de andere kant en parkeren schots en scheef om het beest te spotten. Irritatie bij een aantal weggebruikers omdat ze weg volledig geblokkeerd wordt door deze ‘het-maakt-mij-niet-uit-als-ik-het-maar-kan-zien-rijders’.

Maar ook met een beetje geduld zien we inderdaad in de boom een luipaard liggen. (even twijfelden we of het een cheeta was) Niet zo duidelijk als de luipaard die voor onze auto liep, maar wel bijzonder om het beest zo in de boom te zien liggen.

We besluiten langzaam door te rijden in de hoop de leeuwin met de jongen te treffen. Helaas zien we deze niet, maar 2 andere leeuwinnen zien we wel.

Onze missie voor vandaag, met uitzondering van de neushoorn, was gehaald!

Als bezoeker van het Krugerpark moet je om 17:30 uur uit het park zijn. De laatste 20 km moesten we doorrijden en konden we ons niet meer veroorloven om te stoppen. Je mag maximaal 50 km p/u en bij overtreding word je er voortdurend aan herinnerd dat je dan een flinke boete kan krijgen.

Omdat het al zo laat was hebben we wederom van de ondergaande zon kunnen genieten. Thuis is het al mooi maar hier…….

Even voor 17:30 uur verlieten we het park. Bij de uitgang wilden ze nog even achterbak kijken, maar bij het zien van de vele koffers zei ze erg snel dat alles ‘oké’ was.

Bij het inrijden van het Krugerpark werd de achterbak van de auto voor ons gecontroleerd. Goed dat ze dit steekproefsgewijs doen. (althans dat hopen we)

Morgenvroeg willen we om 6:00 uur weer het park in, maar van Yris Esthelle hoeft dit niet zo nodig. Ik denk dat wij de wekker om 5:00 zetten en dan vanaf de veranda het ontwaken van het Krugerpark gaan bekijken. Tenslotte zitten we 1e rangs op deze locatie. Maar het kan ook zijn dat we de kinderen alsnog wakker maken en in de auto springen. 5:45 moeten we dan voor de ingang van de poort staan omdat dit tijdstip erg populair is.

We zullen zien wat het gaat worden.

Het is inmiddels windstil. Casper is met de kids naar de receptie gelopen (durfden niet alleen) omdat dat de enige plek is waar wifi is.

Op de achtergrond de vele bush geluiden waarvan ik de meeste niet herken. Misschien maar beter ook. De vollemaan zorgt ervoor dat de contouren van het Krugerpark zichtbaar zijn. De warme zoete geur met een hint van dierlijke geuren overheerst hier. Ik kan niet zien wat er zich voor mij afspeelt, maar wanneer ik terug denk aan de Bushbuck (soort Impala) die hier een paar uurtjes geleden voor het hek langs liep met de leeuwinnen een paar honderd meter verderop, heb ik een vermoeden. Voor vele dieren is de avond/nacht de meest gevaarlijkste tijd van de dag.

Leven, laten leven en overleven staat in dit gebied dicht bij elkaar. De wet van de sterkste, slimste en snelste geldt hier. In hoeverre dit verschilt van de mens? Ik denk erg weinig. Ook hier geldt dat je alleen sneller gaat maar samen kom je vele malen verder. Zo gaan de Zebra’s bij dreigend gevaar dicht bij elkaar staan zodat de vijand door de vele strepen (zwart, bruin en wit) het als één groot dier ziet en ze de aanval stopt. Prachtig toch! Door het observeren van de dieren kunnen wij mensen nog veel leren denk ik, of misschien weer leren vertrouwen op ons gevoel en dat alles (onbewust) met een reden gebeurt. Hoe het ook went of keert, deze dag heeft een diepe indruk op mij gemaakt!

n.b. Vlak voor het eten viel er een kleine hagedis (of zo iets) op het hoofd van Yris Esthelle. Deze kon ze nog handelen, maar zei er wel bij dat ze bij het zien van een slang direct in de auto naar huis gaat….

1. Opa en oma Nouschka:
    15 juli 2019
    Fijn dat we weer wat van jullie hoorden vanavond. We misten jullie verhalen en belevenissen al. Wat een avontuur zeg.Ik moest vreselijk lachen om het verhaal over Yris.Ik zie het zo voor me.Ik zou me ook dood schrikken. Jullie zijn wel in een heel andere wereld;wat een bijzondere indrukken doen jullie op en wat voor verhalen! Klopt het dat er nu geen foto's van de laatste 3 dagen bij waren? Nou op naar dag 6 , er zijn er nog vele te gaan.Geniet ervan en wij genieten met jullie mee.Liefs ons💋❤
  2. Kees & Roos:
    15 juli 2019
    Wat 'n belevenissen daar in het prachtige Zuid-Afrika. Als we onze ogen dicht doen, zien we de wilde dieren voor ons en horen we de geluiden uit de bush, zo prachtig is het beschreven. En nu maar hopen dat de slangen ver weg blijven.
    We kijken uit naar de nieuwe foto's.
  3. Ria:
    16 juli 2019
    Fijn om weer wat van jullie te “horen”. Ik keek al echt naar de volgende belevenissen uit. En die mogen er weer zijn! Wildlife is jullie niet meer vreemd. Ook ik ben wel benieuwd naar foto’s, maar jouw manier van schrijven Amina zorgt ervoor dat ik mij er wel al een goed beeld bij kan vormen😁.
  4. Ina:
    16 juli 2019
    Super vakantie! Al veel wilde beesten gezien. Mooi opgeschreven Amina. Ik leef met jullie mee door de prachtige verhalen. Geniet ervan!