Noorwegen dag 3, 27 mei 2023

29 mei 2023 - Oslo, Noorwegen

En wederom heeft de stad ons overtroffen...

Na een goede nacht te hebben geslapen op heerlijke bedden (m.u.v. Xander zijn bed dat meer op een plank leek) ontbijten we om 09.00 uur. Het belooft een mooie zonnige dag te worden.

Het openbaar vervoer is heel goed geregeld en voor ong. €10,- heb je een dagkaart voor bus, tram, metro en veerpont.

Het beroemde Vigeland sculpture park ligt ten noord westen van het stadscentrum. We stappen op de tram voor het hotel en stappen aan het begin van het park weer uit.

20230527_11113420230527_111916

De zon schijnt volop en dat geeft aan het park een extra dimensie. Naast de 212 menselijke beelden waarvan de meesten de menselijke kringloop symboliseren, liggen inwoners van Oslo te zonnen op grasvelden in het park. We zijn hier niet alleen, maar druk is het zeker niet.

20230527_113253

20230527_120058

20230527_120138

We nemen de tram terug naar het centrum waar we het Akershus kasteel bezoeken. Deze is gelegen aan de oevers van de Oslo Fjord. Doordat er een Midevalfestival aan de gang is kunnen we niet de hele festing bezoeken, maar het museum en de westkant van het kasteel zijn wel toegankelijk.

20230527_131721

Het is gebouwd in 1299 als een residentie voor de koninklijke familie van Noorwegen. Door de jaren heen heeft het gediend als een fort om Oslo te beschermen tegen belegeringen van rivaliserende Zweedse troepen, als een renaissancekasteel en als een volwaardige 19e-eeuwse gevangenis.

Nog steeds wordt de kerk en de zalen gebruikt bij officiële gelegenheden.

20230527_140230

20230527_141032

Na dit stukje geschiedenis stappen we weer terug in heden. We willen de veerboot nemen naar het historisch museum, maar het blijkt dat de ov kaart niet geldig is op deze specifieke veerboot... op de rest overigens wel.

We lopen een stukje over de super gezellige boulevard waar de foodtrucks en restaurants volop aanwezig zijn.

We besluiten een restaurantje in te duiken om een vervroegd diner te nuttigen. Het is overal erg druk en de rijen lang om ergens aan tafel te kunnen.

20230527_154834

Na lekker gegeten te hebben, met een biertje en wijntje gaan we terug naar het hotel.

Het was weer een lange, vermoeiende maar super leuke dag!

Morgen naar Vradal!

1. Kees & Roos:
    29 mei 2023
    Wat een prachtig stukje cultuur en een geweldige gezellige stad waar veel te ontdekken is. Morgen verder de natuur in. Heel veel plezier!
  2. Louwrens en Dini:
    29 mei 2023
    Zo te zien hebben jullie een mooie en interessante dag gehad met ook nog mooi weer.Leuk hoor.
  3. Rijna:
    29 mei 2023
    I love vigeland. Wat gaaf dat jullie daar geweest zijn. 👍😍