Epiloog Zuid-Afrika & Mauritius reis 2019

3 augustus 2019 - Annen, Nederland

Twee dagen na thuiskomst van onze fantastische reis zit ik, genietend van de zelf gemaakte ‘Jungle Juice’, onze reis te overdenken en beleef ik de weken opnieuw.

Vorig jaar in het najaar zijn de eerste plannen voor deze reis op komen borrelen. November 2019 zijn wij 20 jaar getrouwd en dat leek ons een mooie gelegenheid om een dergelijke reis te gaan maken. Eerst wilden we dit gaan doen wanneer we 25 jaar getrouwd zijn, maar waar toch altijd dat uitstelgedrag vandaan komt? Het zal wel mens eigen zijn om te denken: “dat doen we later wel”. Wij besloten om niet nog 5 jaar te wachten en nu te gaan. Xander en Yris Esthelle zijn nu op een leeftijd dat ze alles heel bewust meemaken en ook mee kunnen denken over de reisbestemming.

Dit resulteerde in een bezoekje aan het reisbureau eind oktober waarna we diverse continenten de revue hebben laten passeren: Amerika, Afrika, Zuid-Amerika en Azië.

Amerika viel voor Cas en mij direct af. Misschien ooit nog eens bezoeken, maar niet hoog op ons lijstje. Zuid-Amerika en dan met name de Amazone in Brazilië trok wel onze aandacht. Helaas was het niet de tijd van het jaar om naar Costa Rica te gaan. Azië, Maleisië & Borneo was ook een bestemming die we verder wilden onderzoeken. Zuid-Afrika had niet direct onze aandacht, maar toen we ons hierin gingen verdiepen, werd dit het land dat we wilden bezoeken. Omdat Xander meer van natuur is en Yris Esthelle van zon, zee en strand besloten we een combinatie te maken van Zuid-Afrika en Mauritius. Twee weken rondreizen en daarna relaxen op Mauritius.

In de eerste maanden van dit jaar zijn we met z’n vieren bezig geweest om de reis vorm te geven. Naarmate de zomer in zicht kwam waren de vluchten, de accommodaties en de transfers geboekt. We hadden de route uitgeschreven en een selectie gemaakt uit de vele bezienswaardigheden langs de route. Nu restte ons niet heel veel anders dan de tijd ‘uitzitten’ tot ons vertrek.

En dan is het ineens zo ver. Met 4 volle koffers vertrekken we met de trein naar Schiphol. Deze relaxte manier van reizen hebben we nagenoeg de hele vakantie gehad. Het zelf rijden met de auto door Zuid-Afrika viel ons 100% mee. Waar Casper in het begin regelmatig in de war was met de richtingaanwijzer en het draaien van de auto op de linkerkant van de weg zo makkelijk ging het mij af. Gelukkig hielpen we elkaar waardoor het links rijden goed verlopen is en we de auto na de vele ‘Potholes’ in de wegen ongeschonden terug hebben kunnen brengen.

Op de laatste en eerste twee accommodaties na hadden we twee nachten per locatie en in St. Lucia verbleven we 3 nachten. Het rondreizen is vrij intensief en wij merkten dat vaker 3 nachten per accommodatie wel wenselijk is op zo’n intensieve reis. Op die manier kun je je veroorloven een dag ‘niets’ te doen.

Voordeel van het rijden met eigen auto is dat je je eigen tijd in kan delen en zelf kan bepalen hoe lang je ergens blijft. Van tevoren hadden wij Google Maps kaarten offline klaargezet in onze mobiels om zo ten alle tijden te kunnen bekijken waar we waren en hoe we moesten rijden. Tijdens onze reis hebben we hier veelvuldig gebruikt van gemaakt.

Vooraf kregen we van diverse kanten waarschuwingen waar we alert op moesten zijn wanneer we met eigen vervoer door Zuid-Afrika trokken. Nu hebben we ons niet één moment onveilig gevoeld, wel erg bekeken. In sommige dorpen zoals Graskop was dit heel erg. Op zulke momenten besloten we de auto te pakken ook al was het maar voor een kilometer.

De Zuid-Afrikanen zijn erg vriendelijke mensen die enigszins ‘verlegen’ overkomen. Wij kregen wel het gevoel dat de ‘witten’ het voor het zeggen hebben en dat de ‘zwarten’ ondergeschikt zijn. Op het moment dat je ze het gevoel gaf gelijkwaardig te zijn ontdooiden ze en kwam er een stalende glimlach tevoorschijn en kom je geanimeerde gesprekken met ze voeren.

De Panoramaroute in het Noorden van Zuid-Afrika was prachtig. Totaal niet het beeld dat je als ‘onbekende’ hebt van Zuid-Afrika. Mooie vergezichten afgewisseld door watervallen waarbij je je afvraagt waar al dat water vandaan komt, aangezien de vele stukken land heel droog oogt.

Het in brand steken van de stukken grond heeft indruk op ons gemaakt. Het blijkt dat ze dit doen om ‘brandgangen’ te maken. In de zomer wordt het hier namelijk erg heet en in combinatie met de harde wind is een zeer goede voedingsbron voor de bosbranden die hier geregeld voorkomen in de periode van september tot april. Voordeel is dat ze niet hoeven te snoeien en het ‘onkruid’ verdwijnt hierdoor. In veel afgebrande stukken zie je het groen boven komen wat voor de dieren wel zo fijn is.

Het Krugerpark is een enorm wildreservaat van bijna 19.500 km² en met zijn lengte van 415 km een enorm park om wilde dieren te spotten. (De afstand van Groningen naar Maastricht is ongeveer 310 km) De maximale snelheid in het park varieert tussen de 60 en 40 km per uur waarbij het niet haalbaar is om dit prachtige park in 1 dag te bezoeken. Daar komt bij dat de files die er kunnen ontstaan wanneer een ‘Big 5’ dier is gespot je voor oponthoud van tientallen minuten kan zorgen. Minstens zo belangrijk zijn de momenten dat je veilig de auto kan verlaten om te genieten op een heerlijk terras met schitterend uitzicht in het gematigde savanne klimaat.  Aanrader is ook om de geasfalteerde weg te verlaten en de zandwegen in te rijden. De enorm verschillende vegetatie heeft ons hier verrast. Evenals de grote groepen dieren die de ‘drukke’ asfalt weg achter zich hebben gelaten. De kwaliteit van deze zandwegen zijn allerbelabberdst. Zorg wel dat je voldoende water en een opgeladen telefoon bij je hebt, want het laatste wat je wilt is een lekke band in deze habitat van wilde dieren.

Na het Krugerpark reden we door naar Swaziland. Een heuvelachtig land met een ‘vriendelijke’ uitstraling. De route naar onze accommodatie in het Mlilwane Wildlife Sanctuary gaat door een prachtig heuvelachtig landschap waar het rijden over ‘hoogvlaktes’ zorgt voor mooie vergezichten. Geiten, koeien en paarden lopen hier vrij langs de weg. Het vergt de nodige alertheid wanneer je achter het stuur zit. Met name de geiten zijn erg onvoorspelbaar. Je ziet niet aan ze wanneer ze besluiten over te steken.

Het park, waar we een hutje tegenover het restaurant hadden, heeft indruk op ons gemaakt. Niets is hier afgesloten. Het restaurant is alleen voorzien van een dak en een paar lage muurtjes, de rest is open. Wrattenzwijnen, Kudu’s, Apen en een soort kip liepen hier vrij rond. De krokodillen bleven gelukkig dicht bij het water. De hoge temperatuur heeft ons doen besluiten om de 2 uur durende tocht door het park op de rug van een paard te gaan maken. Een hele nieuwe ervaring voor ons allemaal en wanneer je op deze manier dichtbij de dieren kan komen zijn we blij dat we deze keuze gemaakt hebben.

Net als op de heenreis ging de controle bij de douanepost aan de zuidkant van Swaziland ook voorspoedig, waarna het niet ver meer rijden was naar St. Lucia aan de Zuidoost kust van Zuid-Afrika.

Deze Wetlands heeft weer compleet andere vegetatie dan in het ‘droge’ noorden. Nijlpaarden en Krokodillen hebben het hier voor het zeggen.

Waar in het noorden de geur wegheeft van en warme zwoele zomeravond ruikt het hier naar een fris bos met een zilte zweem van de oceaan die vlakbij is.

De Drakensberg ten oosten van Lesotho heeft weer een totaal ander landschap. In vergelijking komt deze het dichtste bij het noorden en het Krugerpark. Het verschil is dat dit een omgeving is waar meer geld zit. Dit zie je aan de groene landbouw velden en de goed onderhouden huizen met grote erven. De boomhut die wij hier hadden was veruit de meest prachtige accommodatie van deze vakantie. Zelfs het ontbreken van wifi was ondergeschikt aan deze prachtig locatie en accommodatie.

Nu waren er weinig accommodaties waar de wifi gratis was, maar na het betalen van een klein bedrag was de wifi, veelal alleen bij de receptie, prima en kon er contact gelegd worden met het thuisfront.

De laatste route die we gereden hebben door Zuid-Afrika was die van de Drakensberg naar Johannesburg. Niets vermoedend rij je hier kilometers over hoogvlakten totdat de ‘afdaling’ naar Johannesburg gaat beginnen. Eenmaal in de stad is het weer opletten geblazen door het drukke verkeer. Gelukkig reden wij in een relatief rustig tijdstip door deze stad.

En dan is de tijd gekomen dat we een kleine week op Mauritius kunnen relaxen. Een eiland in de Indische oceaan ten oosten van Madagaskar met een oppervlakte van 2000 km² en een tropisch klimaat. Zodra je voet op Mauritiaanse bodem zet slaat de luchtvochtigheid je op de huid. Het enorm groene eiland is een enorm contrast met Zuid- Afrika. Het links rijden gaat er hier wat wilder aan toe en we zijn dan ook erg blij met de geregelde transfer naar het hotel.

De summier ingerichte Familie Suite ziet er keurig uit. De 2 balkons zitten verscholen onder de grote palmbomen. Wanneer de zon volop schijnt zal dit een heerlijke plek zijn om te zitten. Helaas hebben een dergelijke zon maar kort gehad, maar desondanks was het balkon een lekkere plek om te zitten.

Het hotel is erg sfeervol en heeft een klein privé strand. De keuken in is fantastisch en de koks weten ons dagelijks te verassen met heerlijke gerechten. Het personeel die allen op een eigen, soms wat ‘klungelige’, manier te werk gaan is alleraardigst en doen graag hun best om de gast het naar de zin te maken. De taal die ze hier spreken is een mengelmoes van Frans in combinatie met Engels. Daarnaast gebruiken ze diverse dialecten die voor ons niet te verstaan is, maar gelukkig spreekt het personeel goed Frans en de meesten ook Engels.

Mauritius is een eiland waar veel te ontdekken is. Twee dagen zijn wij er, volledig verzorgd, op uit getrokken. Na twee weken zelf alles geregeld te hebben is dit een ontspannen manier van ontdekken. We troffen het met de chauffeur die geboren en getogen Mauritiaans was en ons erg veel over het eiland kon vertellen. Helaas waren we er te kort om meer te ontdekken, maar het maakte wel dat wij nieuwsgierig zijn naar de rest van het eiland. Een groen eiland met (normaal gesproken) veel zon, turquoise gekleurde zee, prachtige witte stranden, bijzonder gevormde bergen in een tropisch klimaat en dit in combinatie met de heerlijke keuken is het een prachtige vakantiebestemming!

De drie vluchten naar huis verliepen prima. Het kwartiertje vertraging op Mauritius was boven Zuid-Afrika alweer ingehaald. De aansluiting op de andere vluchten was qua tussentijd ook prima, waardoor we niet lang hoefden te wachten.

Eenmaal thuis rest ons de vele foto’s en de verhalen om onze herinnering aan deze geweldige reis blijvend te houden.

Wij hopen dat iedereen met plezier onze reisverslagen met foto’s hebben gelezen en dat we jullie ‘mee hebben kunnen nemen’ op deze onvergetelijke reis. Jullie bedankt voor de leuke reacties!

Komende week zal ik deze reisblog afsluiten zodat ik er een fotoalbum van kan maken. En mochten jullie inspiratie willen opdoen voor een reis naar deze prachtige landen, dan zijn jullie uiteraard van harte welkom om, onder het genot van een glaasje Jungle Juice, het album te bekijken.

See you soon et à bientôt!

1. Arthur:
    4 augustus 2019
    Amina mooi geschreven verhalen die ik met plezier heb gelezen. 😄😄
    Mooi dat jullie weer veilig thuis zijn.
  2. Sapna:
    4 augustus 2019
    Welkom thuis! Superleuk om jullie belevenissen mee te lezen. Tot snel!

XO
    Gied, Sap, kids
  3. Tineke:
    4 augustus 2019
    Super jullie verhalen te lezen, dank voor het deken van het avontuur.