Dag 3; Panorama Route [deel 2]

13 juli 2019 - Hazyview, Zuid-Afrika

2e en Laatste gedeelte van de Panorama route.

Gisteravond tot een ongeveer 20:30 in de bar gezeten. De mensen van de accommodatie waren vriendelijk maar daar is ook alles mee gezegd. De Hut was verschrikkelijk verouderd en absoluut niet onderhouden. We zijn direct ons bed in gedoken en met 5 dekens over ons heen en 2 pyjama’s aan (Xander) zijn we de nacht in gegaan. Het was nog geen 21:00 uur dat de lichten uit waren en we allemaal in diepe slaap vielen.

De volgende ochtend bleken we een erg onrustige nacht gehad te hebben. We hebben alle spullen gepakt en zijn vertrokken om op deze locatie nooit meer terug te keren.

Als eerste hebben we Pilgrim’s Rest bezocht. Dit is een voormalig goudzoekersdorpje dat veranderd is in een levend museum. Het laat lokale winkels en hotels zien zoals ze ruim 100 jaar geleden dienst deden tijdens de goudzoekersdagen. We waren blijkbaar erg vroeg omdat de meeste ‘winkeltjes’ nog gesloten waren. We hebben even rustig in de auto ontbeten en genoten van het prachtige uitzicht. De aapjes liepen ook hier weer rond en later vertelde de winkel eigenaar dat de aapjes probeerden om snoepjes uit de winkel te stelen; brutale apen…

Leuk om te zien maar naar onze mening te toeristisch en te weinig info over het ‘goudzoekers leven’ 100 jaar geleden

De Mac Mac falls waar we veel over gelezen hadden in combinatie met Sabie falls leek ons een plek om te bezoeken. De 56 meter hoge Mac Mac Falls is vernoemd naar de Schotse mijnwerkers die hun geluk beproefde in de gold rush van 1870. Mooi om van bovenaf te waterval te bezoeken maar heel bijzonder was het niet. Misschien dat we ook al verwend zijn door de vele watervallen in de alpen. Om die reden besloten we de Sabie watervallen aan ons voorbij te laten gaan en door de rijden naar de Lonecreek Falls met zijn 70 meter valhoogte tot in de varens en bossen en Bridal Veil Falls, met zijn mystieke mistachtige waterwaaier. Met name de Lonecreek Falls was echt prachtig om te zien! je kon tot onder aan de waterval komen waardoor je de nevel op je huid kon voelen. De Bridal Veil Falls kan je bereiken door een prachtige wandeling door het tropische woud. Het heeft wat weg van de alpen maar de vegetatie is wel heel bijzonder hier. De Bridal Veil Falls was zeker mooi om te zien. Xander is tot achter de waterval gewandeld. In de zomer zijn beide watervallen een prachtige plek om het water in te gaan, maar daar was het nu te koud voor.

De wegen zijn overigens erg slecht. Overal zitten Potholes in en je moet voortdurend opletten waar je rijdt, maar buiten dat is de omgeving echt mooi om doorheen te rijden.

Hierna besloten we om door te rijden naar de volgende overnachting; Aan de Vliet in Hazyview. Wat een schitterende locatie en ontzettend vriendelijk personeel! Jammer dat we hier maar 2 nachten blijven. We kregen Rondavel (huisje) nr 1 wat uitzicht heeft op het grasveld voor de rivier. Overigens is het gehele park afgesloten dmv elektrische omheining omdat de krokodillen, hippo’s en apen hier vrij rondlopen. Voor onze Rondavel stopt overigens de afrastering waardoor de krokodillen en hippo’s vrij rond kunnen lopen. Spannend, ik hoop zeker een paar te kunnen zien.

In Hazieview hebben we is een mooie supermarkt boodschappen gedaan zodat we heerlijk hebben hebben kunnen bbq-en voor onze Rondavel. Groot stuk vlees op de bbq, lekker flesje rosé erbij en de apen in de bomen die ons in de gaten houden. GENIETEN!

Morgen hebben we een relaxte dag zodat we de 1e dagen op ons in kunnen laten werken.

Het valt ons op dat de mensen hier erg vriendelijk en behulpzaam zijn. Niets is te veel gevraagd en zelf ongevraagd geven ze je nog tips.

De dorpen langs de Panoramaroute zijn wat kleiner en er heerst een andere sfeer dan bijvoorbeeld in Hazyview. Bijvoorbeeld in Graskop voelden wij ons wat minder op ons gemak. Het is een leuk dorpje en de mensen zijn er vriendelijk, maar het gevoel komt misschien omdat de plaatselijke bevolking zich in groepjes luidruchtig buiten op straat begeeft en wij het gevoel hadden bekeken worden als ‘rijke’ toerist. De lokale bevolking spreekt je ook direct aan en probeert iets aan je verkopen. Dit zijn wij westerlinge niet gewend en dat maakt het misschien ook dat we ons minder op ons gemak voelden.

Hazyview is een groter dorp waar de mensen het ‘beter’ hebben dan noordelijker. Hier communiceert men ook luidruchtig op straat maar het voelt anders.  winkels zijn meer ‘westers’ en men dringt zich niet zo aan je op. Aan vriendelijk geen gebrek. Ook hier zijn ze weer super vriendelijk en helpen je zelfs wanneer je op de parkeerplaats achteruit rijdt wanneer het zicht erg slecht is.

Waar je ook komt, de mensen lachen erg veel en leven erg relaxt. Kunnen wij nog wat van leren.