Dag 13, Drakensberg

23 juli 2019 - Cathkin Park, Zuid-Afrika

Vanmorgen stonden we op met een strakblauwe lucht. In de boomhut is het erg koud waardoor we eerst de openhaard aandoen. De kids slapen nog en wij zitten heerlijk voor de openhaard, boek op schoot en uitzicht op de prachtige Drakensberg. Helaas komt de zon pas in de middag op het balkon, maar gelukkig is er meer dan voldoende tuin om in de zon te kunnen zitten. Aan het einde van de ochtend worden de kids ook wakker en gaan heerlijk in de tuin brunchen. Het enige dat we vandaag gaan doen is naar het Tourist Info Point een paar kilometer verderop. Magda, de eigenaresse van deze prachtig plek is daar aan het werk. Het is 13:30 wanneer we met de auto de slechte weg met enorme potholes afrijden. We willen niet te langer dan een uurtje wegblijven zodat we de rest van de middag heerlijk in de zon kunnen zitten.

Bij de TIP vinden we de vrouw van Chris; Magda. We raken uitgebreid aan de praat. Ze vertelt honderd uit over Zuid-Afrika maar waar wij het meeste van schrikken is dat het Mlilwane Wildlife Sanctuary in Swaziland, een paar dagen geleden iedereen heeft moeten evacueren i.v.m. de 3 bosbranden die het vakantieparkje naderde. Nu hadden ze daar ook diverse stroken afgebrand om brandbreakers aan te leggen. Maar door de erg harde wind die was gaan waaien werd het park door 3 kanten bedreigd. Pffff… en wij zijn er 4 dagen geleden vertrokken!

In st. Lucia hadden wij ook deze harde wind al en volgens Magda gaat hier ook waaien.

Na nog even of andere zaken gepraat te hebben reden wij na een goed half uur weer terug naar de boomhut. Het viel ons inderdaad op dat de wind is komen opsteken.

Eenmaal bij de boomhut aangekomen waaide het dusdanig hard dat we niet meer buiten konden zitten. Helaas ook geen BBQ en haardvuur voor ons.

Het is een vreemde gewaarwording wanneer de lucht strakblauw is en er geen enkel wolkje te zien is. Maar toch waaide er een stevige wind die flink aan kracht aan het toenemen was.

Het werd een middag van spelletjes en lezen en ’s avonds weer een ‘wintersport’ gevoel.

We hoopten wel dat de wind wat zou gaan liggen in de nacht want slapen in een boomhut met stevige wind en muren die inmiddels kraakten leek ons verre van rustige nachtrust. Tegenover ons zien we aan de andere zijde van de Drakensberg (Lesotho) een enorm vuur oplaaien. Door de wind kleurt de hele lucht boven de bergen rood. Van een afstand mooi om te zien, als het maar wel aan die kant blijft.

Jammer om de laatste dag binnen door te brengen, maar ach, het geeft ons een reden om nog eens terug te komen. Het ultieme Boomhut gevoel krijg je wel hierdoor, het is echt fantastisch!

Morgen een lange rit voor de boeg naar Johannesburg, via de Noordelijke Drakensberg.

Onze laatste nacht in ZA is dan aangebroken. De ochtend erna vliegen we naar Mauritius.

Maar eerst een, naar mijn gevoel, winderige nacht in de boomhut doorbrengen…..

1. Ina:
    24 juli 2019
    Beangstigend die bosbranden. Gelukkig waren jullie op tijd weg. Voor straks, slaap lekker allemaal! We ‘horen’ jullie wel weer in Mauritius.🙋🏼‍♀️
  2. Tineke:
    24 juli 2019
    Mooie verhalen, en belevenissen.