Dag 6; vanaf 06:00 uur in het Park

16 juli 2019 - Komatipoort, Zuid-Afrika

En ja hoor, daar reden we om 6:15 het Krugerpark binnen. De zon liet zich nog niet zien wat aan het park een mooie dimensie gaf. Wij wilden een B-route nemen naar een dam. Deze B-weg was onverhard en ontzettend hobbelig. Een nieuw soort landschap met voor ons nieuwe vegetatie, domineert hier de omgeving. Uitgestrekte heuvels, lage struiken met zo nu en dan een boom. Overigens een aantal kilometer verderop veranderde dit weer. Het is heel bijzonder om te zien hoe het landschap hier veranderd binnen een aantal kilometers.

De zon kwam al vrij snel op waardoor de temperatuur snel steeg. De verwachtte temperatuur vandaag, rond de 29 graden. Op zo’n moment waardeer je de airco in de auto enorm!

Naast de vele Impala’s duurde het een lange tijd voordat we dieren zagen. Op een gegeven moment stonden er een aantal Giraffen langs en op de weg. Prachtig om deze gracieuze dieren van zo dichtbij te bekijken. Het duurde even voordat de Giraf op de straat besloot zich te verplaatsen naar de zijkant van de weg. Na 5 minuten was dit het geval en konden wij onze weg weer vervolgen.

Bij de stuwdam aangekomen was het erg stil. Een groep Impala’s was aan het drinken en de vele nijlpaarden lagen rustig in het water. Een Visarend zat loom in één van de kale bomen die in het water staan. Er was niet veel te zien, maar er heerste een serene rust over deze plek.

Vlak voordat we weer weg wilde rijden zag Casper een gigantische Krokodil het water uit lopen om vervolgens heerlijk in het zonnetje te gaan liggen. Gelukkig was dit aan de overkant van het water, want zo enorm beest wil je niet van dichtbij bekijken.

Na de stuwdam kwamen we in een hele grote groep Olifanten terecht. Alle leeftijden waren vertegenwoordigd. Maar de hele kleintjes maakten nog steeds veel indruk op ons. We parkeerden de auto midden op de weg en lieten de kudde rustig voorbij trekken. Wat een prachtige beesten zijn dit!

Ik denk dat dit onze meest favoriete dier is tijdens deze vakantie. Zo ontzettend kalm en gracieus zoals ze zich voortbewegen, werkelijk prachtig om te zien!

Eenmaal terug op de verharde weg (het leek uren te duren) zijn we naar Lower Sabie gereden voor een kop koffie. Heerlijk op het terras in een ietwat te warme zon hadden we een prachtig uitzicht op de Sabie River. Diverse dieren liepen rondom de rivier. We werden ineens aangesproken door de Canadezen heren die we ook in ‘Aan de Vliet in Hazieview’ spraken. Zij leggen ongeveer dezelfde route af als ons. Mogelijk dat we ze gedurende de reis nog vaker treffen.

De weg terug naar ‘onze gate’ besloten we weer een B-weg te nemen. Het is niet te geloven maar ook hier weer een hele andere vegetatie. De lage bebossing met enorme stekels zorgde ervoor dat het een mysterieus geheel werd. Hier zagen we niet veel dieren; Wildebeast, Impala’s en Aardvarkens waren de enige dieren die hier rond liepen.

De kids hebben overigens zo nu en dan geslapen tijdens deze rit. Het vergt toch de nodige energie zo’n indrukwekkende reis.

Eenmaal buiten de poort hebben we in Komatipoort, 7 km verderop, boodschappen gedaan om vervolgens terug te rijden naar onze overnachtingslocatie. Om 14:00 uur zaten we heerlijk rustig op onze veranda te genieten van het uitzicht.

Om 16:30 heeft Casper de bbq aangestoken voor onze Struisvogelbiefstuk en kippenpootjes.

Overigens hebben we tijdens de avond drive de Struisvogel ook gespot. (volgens mij vergeten te vermelden) En op de bbq smaakt hij overigens erg lekker!

Met de camera, verrekijker en een glas wijn in de aanslag zaten wij om 18:30 uur klaar in afwachting op de Leeuwinnen die, nu bleek, iedere avond al weken lang de brug over gaan om te jagen. Het duurde even, maar iets later dan de avond ervoor kwamen ze weer aanlopen. Helaas bogen ze deze keer naar de andere kant van de brug af, waardoor wij ze eerder uit het zicht verloren waren. Maar hoe dan ook, toch echt prachtig om te zien!

Vanavond is onze laatste avond hier. Morgenvroeg vertrekken we vanaf deze prachtige locatie om op weg te gaan naar Swaziland. Een rit van 4 uur inclusief het passeren van de grens.

Crocodile Bridge is een accommodatie dat zeker aan te raden is. Het uitzicht is fenomenaal en op en top Zuid- Afrika!

1. Opa Bessy:
    17 juli 2019
    Wat een mooie foto's, krijgen zo een goed beeld bij jullie verhaal. Ben best wel een beetje jaloers op jullie!
  2. Rijna:
    22 juli 2019